
Kleinschalig poppentheater voor jong en oud
Later word ik Ridder






































Dromen over later en wat je dan wilt worden, is van alle tijden. Later word ik Ridder is een voorstelling over dromen en over moedig je eigen weg vinden. De prins, prinses, ridder èn gevaarlijke draak zullen in deze fantasierijke voorstelling niet ontbreken.
​
Er waren eens heel lang geleden... een koning, koningin, hun enige prins Roderick èn juffrouw Jannie. Prins Roderik zal later koning moeten worden, maar Roderick wil dit helemaal niet. Hij wil ridder worden. Maar of dit mogelijk is....Roderik is namelijk de enige prins èn ziet slecht. Mààr vlak voor hij koning wordt, krijgt hij een brief ... Prinses Allegonda zit gevangen in kasteel Drakensteijn en moet gered worden. Dit kan alléén een ridder doen. Roderick vertrekt, maar deze reis blijkt niet zonder gevaar. Onderweg is de hulp van de kinderen nodig.
Later word ik Ridder is een verhalende, spannende èn interactieve voorstelling, waarbij de kinderen actief betrokken worden. De voorstelling wordt gespeeld met een kleine en grote poppen èn een levensgroot paard. Tijdens de kinderboekenweken van 2020 en 2021 hebben al zo een 1.400 leerlingen uit regulier en speciaal (basis)onderwijs genoten van deze voorstelling.
​
Leeftijd: 4-9 jaar. Bij SO is de voorstelling geschikt voor de midden-, bovenbouw en VSO. De jongste kinderen kunnen genieten van een interactief optreden op maat met Rifka.
Thema's: Dromen over later, moedig je eigen weg gaan, riddertijd, prinsen en prinsessen.
Duur voorstelling: 45-50 minuten.
Groepsgrootte: maximaal 30 kinderen bij S(B)O en 50 bij regulier onderwijs.
Verhaal en poppen: Anke van Vliet en Marjan Tjebbes
Poppenspel: Anke van Vliet
Speladvies: Frouke van Zomeren
​
Reacties:
​
Leerlingen groep 1-4 :
Ik vond het grappig, gaaf.
Het paard was leuk.
De telefoon heeft mijn oma ook.
De draak was spannend.
Ieuw, ze gingen zoenen...
​
Marianne, leerkracht SBO Mozaiek:
Onze leerlingen hebben genoten van de voorstelling. Ze waren van begin tot eind geboeid. De attributen en poppen spreken erg tot de verbeelding. Dat samen met een leuk verhaal en het gebruik van humor maakt de voorstelling tot een succes!
​
Leerkrachten groep 4 Gooilandschool:
Geweldige voorstelling. De groepen 4 hingen aan je lippen en leefden helemaal mee met het verhaal.
​
Esther, vakdocent drama Mozarthof (ZML)
Anke weet met haar poppen steeds te verwonderen. Het publiek (van jong tot oud) wordt direct meegenomen in het verhaal, haar spel is subtiel en innemend. Het past daardoor ook zo goed bij onze doelgroep, zeer moeilijk lerenden. Een aanrader!
​
​
