top of page

Workshops Kinderen:

​

 

 

 

 

 

 

 

"Als je ziet, wat je nog nooit hebt gezien. Als je denkt, wat je nog nooit hebt bedacht. Als je doet, wat je nog nooit hebt gedaan. Dàn krijg je, wat je nog nooit kreeg en dat is creativiteit."

Dit bied ik jullie leerlingen of eigen kinderen tijdens het doen van creatieve workshops. Kinderen ontdekken wat hun handen kunnen maken en hoe ze hun poppen tot leven kunnen wekken, pure magie...

​

Poppen maken

De kinderen maken een stokpop van een piepschuim ei, stof, wol en een stok. Ze maken de pop naar eigen  creativiteit en ik verzorg de materialen. Duur workshop: 45-60 minuten. 

​

Poppenspel

Tijdens deze workshop ontdekken de kinderen de geheimen  van het poppenspel. De kinderen leren hoe hun poppen tot leven wekken, emoties uitbeelden en een verhaaltje zonder tekst uitspelen. Ik maak gebruik van drama, muziek en poppenspel. Bij deze workshop spelen de kinderen met knuffels of (nog leuker) met zelfgemaakte poppen. Als u zelf met de kinderen poppen maakt, ontvangt hiervoor een gratis werkbeschrijving. Duur workshop: 45-60 minuten.

​

Workshop-op-maat of een poppenspel-project

Voor een bijzondere gelegenheid maken leerlingen uit de groepen 1-6 stok- of sokpoppen. Leerlingen uit groep 1-4 krijgt daarna een spelles. Leerlingen uit groep 5-6 vormen een Sokpoppen-koor. Tijdens een poppenspel-project maken leerlingen uit de groepen 3-4 zelf poppen voor de tafelvoorstelling 'Roodkapje' en maken leerlingen uit de groepen 5-6 een eigen variant hierop met  'De verdwijning van Roodkapje'.

 

                      Kerndoelen Basisonderwijs

Het belangrijkste vind ik dat de leerlingen plezier hebben, nieuwe ervaringen opdoen en creëren. Daarbij sluiten alle workshops aan bij de kerndoelen 52-54 en de leerlijn van SLO/TULE.  

​

​

Reacties

 

Wouter 5 jaar: Ik vond het leuk toen ik mijn pop ging maken.

Meis 4 jaar: Spelen met de pop vond ik het leukst en dat hij mee naar huis mag. 

Joud 6 jaar: Ik was de wolf en vond het leuk toen ik met de pop een voorstelling ging geven. 

​

Ester en Mirjam, leerkrachten de Sterrenschool:

Wij vonden de 4 workshops heel leuk. Het sprookje sprak de kinderen aan en we hebben het verhaal en liedje op andere momenten terug laten komen in de groep.

 

Floor, cultuur-coördinator ZMLK-school Mozarthof:

Wat waren het leuke workshops! Anke lijkt de eerste 5 minuten haar voelsprieten uit te steken om de groep in te schatten. Ze kan daarna moeiteloos inspelen op de mogelijkheden en behoeften van de groep en iedere individuele leerling. Het maakte de leerlingen zichtbaar trots. 

​

Marre, moeder van Pippi (17 jaar):

Pippi vond het sprookje naspelen zo ontzettend leuk. Roodkapje zit hier thuis op de bank en ging de eerste week overal mee naar toe.

​

bottom of page